Αρχεία του 4ου διαγωνισμού (2014-2015)


ΕΓΓΡΑΦΑ για το ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ

 

Σχετικό έγγραφο του ΥΠΠΘ

 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 2015

 

 

Αποτελέσματα προκριματικού: βαθμοί επιτυχίας 17,0-15,0

Προκρινόμενοι/ες μαθητές και μαθήτριες για τον τελικό του Διαγωνισμού

Νικητές 4ου Διαγωνισμού

 

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ

 

 Επιστολή σχετικά με την “ύλη”, τα “θέματα” και την “αξιολόγηση” – με αφορμή ερωτήσεις σας

 

 Ένα videο για τον Διαγωνισμό από το Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνου
(κάνετε δεξί κλικ και επιλέγετε “Αποθήκευση ως…”)

 

 

Για θέματα που αφορούν στο επιστημονικό μέρος της προετοιμασίας του Διαγωνισμού μπορείτε να έρθετε σε επαφή με τους καθηγητές:

 

1η θεματική περιοχή:

 

2η θεματική περιοχή:

 

 

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ για τον ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ

 

 

  • 1η θεματική περιοχή:

 

  «Τι είναι το ωραίο;» 

 

ΠΗΓΕΣ

 

 

Πλάτων, Ιππίας Μείζων, Burnet, J., εκδ. 1900–07, Platonis opera Ι–V, TOMVS III, Tetralogias V-VII, Clarendon Press, Oxford, 1903, 287c έως 293d.

Πλάτων, Ιππίας Μείζων, Καρούζος, Χρ. & Κακριδής, Ι., Θ. (μτφ.), Ι.Ν.Σ, Θεσσαλονίκη, 1973, 287c έως 293d.

Kant, I., Κριτική της Κριτικής Δύναμης, Ανδρουλιδάκης, Κ. (μτφ.), Ιδεόγραμμα, Αθήνα, 2002, παρ. 1-5 και 9 (με έμφαση στο ελεύθερο παιγνίδι της φαντασίας και της διάνοιας) και παρ. 39.

Schiller, F., Καλλίας ή περί του κάλλους, Κοντοπούλου, Μ., κ.α. (μτφ.), Πόλις, Αθήνα, 2005,σσ.35-62, Επιστολή 23ης Φεβρουαρίου 1793.

Hume, D., «Το κριτήριο του γούστου», Φιλοσοφία και Τέχνη, Παρισάκης, Θ. (μτφ.), Ζήτρος, Θεσσαλονίκη, 2004.

 

 

ΜΕΛΕΤΕΣ

 

Ανδρόνικος, Μ., Ο Πλάτων και η Τέχνη, Νεφέλη, Αθήνα 19862 (1η εκδ. Θεσσαλονίκη 1952), [ιδίως κεφ. «Βασικές έννοιες»].

Παπανούτσος, Ε. Π., Αισθητική, Ίκαρος, Αθήνα 1976, [ιδίως 1ο κεφ. «Η αισθητική εμπειρία»].

Παπανούτσος, Ε. Π., «Η δωρεά της τέχνης», στο Φιλοσοφία και Παιδεία, Ίκαρος, Α’ έκδοση, Αθήνα 1958, σσ. 262-270.

Παπανούτσος, Ε. Π., «Ο Ερμητισμός της σύγχρονης τέχνης», στο Φιλοσοφία και Παιδεία, Ίκαρος, Α’ έκδοση, Αθήνα 1958, σσ. 250-261.

Παπανούτσος, Ε. Π., «Το παράδοξο της τραγωδίας και η εξήγησή του κατά τον David Hume», στο Φιλοσοφία και Παιδεία, Ίκαρος, Α’ έκδοση, Αθήνα 1958, σσ. 307-313.

Σεφέρης, Γ., «Μονόλογος πάνω στην ποίηση», ΔΟΚΙΜΕΣ, Α’ Τόμος, Ίκαρος, Αθήνα 1992, σσ. 105-159 [ιδιαιτέρως σσ. 121-159].

Τσάτσος, Κ., Θεωρία της τέχνης, Εκδόσεις των Φίλων, Αθήνα 1981 [ιδίως οι ενότητες Α’ «Η μύηση στο ωραίο», Β’ «Αισθητικό υποκείμενο και αισθητικό αντικείμενο», Γ’ «Το ωραίο και η πραγματικότητα»].

Beardsley, C., M., Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών, Μετφ. Κούρτοβικ, Δ., Νεφέλη, Αθήνα 1989, σσ. 169-214 [Εμπειριστές και Καντ], και σσ. 200-214 [Καντ].

Goethe, Περί τέχνης, Μετφ. Τομανάς, Β., Printa, Αθήνα 1994, [ιδίως 1η ενότητα «Ι. Κείμενα γενικής αισθητικής»].

Taylor, A. E., Πλάτων, Ο Άνθρωπος και το Έργο του, Μετφ. Αρζόγλου, Ι., ΜΙΕΤ, Αθήνα 1990, σσ. 53-59.

 

 

 

 

  ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

 

 

Αισθητική τα βασικά ερωτήματα και το πεδίο

Το οντολογικό ερώτημα για το Ωραίο στον Ιππία (μείζονα) του Πλάτωνα

Οι κατά το ποιόν προσδιορισμοί του Ωραίου – δομή της ενότητας

Καντ: Ανιδιοτέλεια Ι, όταν δεν μας ενδιαφέρει η ύπαρξη του παριστωμένου

Καντ: Ανιδιοτέλεια ΙΙ, όταν αναμιγνύονται στην καλαισθησία αισθήματα συγκίνησης ή έλξης για τα παριστώμενα

 

 

 

  • 2η θεματική περιοχή:

  

«Μας μαθαίνει κάτι η τέχνη για τον κόσμο και τη ζωή;»

 

ΠΗΓΕΣ  

 

Αριστοτέλης, Περί ποιητικής, Μενάρδος, Σ. (μτφ.), Συκουτρής, Ι. (επιμ.), Βιβλ. της Εστίας, Αθήνα, 1999, κεφ. 4, 6, 7, 8, 9, 15.

Nietzsche, F., W., Η γέννηση της τραγωδίας, Μαρσέλλος, Χρ. (μτφ.), Βιβλ. της Εστίας, Αθήνα, 2009, κεφ. 1, 2, 3, 7, 16, 22, 24.

Nietzsche, F., W., Η γέννηση της τραγωδίας, Σαρίκας, Ζ. (μτφ.), Βάνιας, Θεσσαλονίκη, 2008, κεφ. 1, 2, 3, 7, 16, 22, 24.

Nietzsche, F., W., Η γέννηση της τραγωδίας, Λάψας, Γ. (μτφ.), Κάκτος, Αθήνα, 1975, κεφ. 1, 2, 3, 7, 16, 22, 24.

Πλάτων, Πολιτεία, Σκουτερόπουλος, Ν. Μ. (εισαγωγή, μτφ. & σχολιασμός), Πόλις, Αθνα, 2002, Β 358a-367a.

 

 

 

ΜΕΛΕΤΕΣ

 

Ανδρόνικος, Μ., Ο Πλάτων και η Τέχνη, Νεφέλη, Αθήνα 19862 (1η εκδ. Θεσσαλονίκη 1952), [ιδίως κεφ. 3»].

Δανιήλ, Ι. Ιακώβ, Ζητήματα Λογοτεχνικής Θεωρίας στην Ποιητική του Αριστοτέλη, Στιγμή, Αθήνα 2004, [ιδίως το άρθρο «Πλασματικότητα και αποτελεσματικότητα. Δύο ειδοποιά γνωρίσματα της λογοτεχνίας κατά τον Αριστοτέλη», σσ. 55-73].

Καλλιγάς, Π., «Εισαγωγή», στο τ.ι., Πλάτωνος, Ίων, Μετφ. Σκουτερόπουλος, Ν. Μ., Εκκρεμές, Αθήνα 2002, σσ. 9-35].

Παπανούτσος, Ε. Π., Αισθητική, Ίκαρος, Αθήνα 1976, [ιδίως 3ο κεφ. «Η τέχνη ψυχικός καθαρμός»].

Παπανούτσος, Ε. Π., «Η Κάθαρση των Παθών κατά τον Αριστοτέλη», στο Φιλοσοφία και Παιδεία, Ίκαρος, Α’ έκδοση, Αθήνα 1958, σσ. 274-302.

Πενταζοπούλου-Βαλαλά, Τ., «Νίτσε και Αριστοτέλης, Γύρω από την Γέννηση της Τραγωδίας και την Ποιητική», στο Πενταζοπούλου-Βαλαλά, Τ. (επιμ.) Ο Νίτσε και οι Έλληνες, Ζήτρος, Θεσσαλονίκη 1997.

Ράμφος, Σ., Μίμησις εναντίον Μορφής, Εξήγησις εις το Περί Ποιητικής του Αριστοτέλους, Εκδ. Αρμός, 1992.

Annas, J., Εισαγωγή στην Πολιτεία του Πλάτωνα, Μετφ. Γραμμένου, Χ., Εκδ. Καλέντης, Αθήνα 2006, σσ. 122-131.

Burian, P., «Πώς ένας μύθος γίνεται μύθος της τραγωδίας: η διαμόρφωση της τραγικής πλοκής», στο Easterling, P. E. (επιμ.), Οδηγός για την Αρχαία ελληνική Τραγωδία από το Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ, Μετφ./ επιμ. Ρόζη, Λ.- Βαλάκας, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2007 (αγγλ. Πρωτ. 1997), σσ. 267-314].

Cartledge, P., «”Θεατρικά έργα με βάθος”: το θέατρο ως διαδικασία στη ζωή των πολιτών της αρχαίας Ελλάδας», στο Easterling, P. E. (επιμ.), Οδηγός για την Αρχαία ελληνική Τραγωδία από το Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ, Μετφ./ επιμ. Ρόζη, Λ.- Βαλάκας, Κ., Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2007 (αγγλ. Πρωτ. 1997), σσ. 3-52].

Deleuze, G., Ο Νίτσε και η φιλοσοφία, Μετφ. Σπανός, Γ., Πλέθρον, Αθήνα 2002, [κεφ. «Περί του τραγικού»].

Düring, Ingemar, Ο Αριστοτέλης, Παρουσίαση και ερμηνεία της σκέψης του, Τόμος Α’, Μετφ. Κοτζιά, Π., ΜΙΕΤ, Αθήνα 1991, σσ. 265-297.

Ross, W. D., Ο Αριστοτέλης, Μετφ. Μητσού, Μ., ΜΙΕΤ, Αθήνα 1991, σσ. 394-413.

Taylor, A. E., Πλάτων, Ο Άνθρωπος και το Έργο του, Μετφ. Αρζόγλου, Ι., ΜΙΕΤ, Αθήνα 1990, σσ. 310-348.

 

 

 

Παραδείγματα θεμάτων 

Φέτος αντί για παραδείγματα θεμάτων υπάρχουν τα δύο εισαγωγικά κείμενα για κάθε θεματική τα οποία υποδεικνύουν τους βασικούς θεματικούς άξονες και τον χαρακτήρα των θεμάτων που θα δοθούν στον προκριματικό και τον τελικό διαγωνισμό.